Distanční vzdělávání
Distanční vzdělávání našich „předškoláků"
Předškoláci jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem. Distanční výuka je povinná a má legislativní oporu - § 184a školského zákona.
Od 1. 9. 2020 je povinností mateřské školy poskytovat vzdělávání distančním způsobem (domácí vzdělávání) dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Distančně se vzdělává z důvodu krizových či mimořádných opatření nebo z důvodu nařízení karantény, kdy není možná osobní přítomnost většiny (více než 50%) „předškoláků" v mateřské škole.
Distanční vzdělávání
je zvolený takový způsob vzdělávání, který bude v nejlepším zájmu dítěte a bude korespondovat s jeho schopnostmi a dovednostmi.
Rodiče budou vyzváni k distanční výuce sms zprávou na mobilní telefon, dále na emailovou adresu (pokud ji mají). Pro navázání této komunikace mateřské školy s rodiči je nutné, aby rodič, co nejdříve odpověděl a tím potvrdil informaci o distančním vzdělávání.
Naše mateřská škola preferuje vzdělávání distančním způsobem formou off-line aktivit:
- na začátku školního roku, v září, budou rodiče předškolních dětí seznámeny s pravidly distanční výuky v naší mateřské škole
- každému dítěti, které má povinnou školní docházku v mateřské škole, rodič zakoupí pracovní sešity, které zajistí mateřská škola
- děti s nimi budou v mateřské škole v průběhu školního roku pracovat a rozvíjet si kompetence z různých oblastí (předmatematické dovednosti, komunikativní dovednosti...)
- pokud nastane situace, kdy bude muset mateřská škola spustit distanční výuku, dostanou tyto pracovní sešity děti domů s manuálem postupu plnění a s kontakty (tel. číslem a e-mailem) na třídní učitelku
- další materiály (pracovní listy) předává učitelka osobně (pokud rodiče nemají email, mohou využít osobního předání v mateřské škole po dohodě s třídní učitelkou)
Částečná forma on-line aktivit:
- další materiály (pracovní listy) zasílá učitelka na emailovou adresu rodiče (e-mail nahlásit na informativní třídní schůzce v září)
Děti s rodiči - zpětná vazba s mateřskou školou
- založí portfolio výtvorů, po dohodě s třídní učitelkou nosí do mateřské školy
- úkoly a aktivity, které realizují, dokumentují (videozáznamy, fotografie, hlasové nahrávky, kresby, výrobky apod., mohou rodiče posílat na WhatsApp konkrétní třídy)
- platforma WhatsApp bude používána jen individuálně, nikoliv skupinově
Omlouvání absencí:
- stejně jako v prezenčním vzdělávání
- dokládání důvodů neúčasti, (na sms, smluvený třídní email, email mateřské školy)
- učitelka eviduje absence
Učitelky zpracují projekt vycházející z TŘÍDNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU – týdenní činnosti:
-
úvod, motivaci a instrukce k jednotlivým úkolům
-
připraví úkoly z několika oblastí, (vyprávění pohádky, tvoření vět, logopedické básničky, písničky, modelování, malování, stříhání, kreslení, logické hry, pracovní listy, obrázky apod.)
-
v rámci individualizace zajistí individuální přístup s ohledem na schopnosti dětí
-
materiály zasílají týdně rodičům prostřednictvím emailu, nebo osobním předáním v mateřské škole
-
učitelka vyhodnotí po předání v mateřské škole (pracovní sešity, listy)
Učitelky nadále zapisují do třídní knihy:
- kdy přešla výuka na vzdělávání distančním způsobem
- kterých dětí se týká (pokud jsou ve třídě mateřské školy zařazeny různě staré děti)
- jaký vzdělávací obsah byl v daném dnu či týdnu – době distančního vzdělávání
realizován
- je nutné evidovat účast dětí na vzdělávání, účast je posuzována přiměřeným způsobem podle zapojení do vzdělávacích aktivit v průběhu týdne - distančního vzdělávání
- nejsou pevně určené přesné časy distančního vzdělávání
Školní stravování:
- z organizačních a hygienických důvodů je přerušeno
Jana Červinková
ředitelka Mateřské školy Pastelka,
Česká Lípa, Svárovská 3315,
příspěvková organizace