Modrá pastelka
Třídní učitelky: Kamila Stárková, Romana Lebedová
Třídní vzdělávací program 2022/23 „SVĚT KOLEM NÁS"
Plán akcí 2022/23
Když podzim zaťuká (září-listopad)
- Informační schůzka-posezení s rodiči – školní vzdělávací program, řády školy, provoz, organizace školního roku
- Podzimní výlet – „Poznávání dobranovské přírody“
- Podzimní pracovní sobota na školní zahradě s rodiči a dětmi
- Podzimní fotografování
- Dýňování
Vánoční čas, zimní radování (prosinec-únor)
- Zdobení vánočního stromečku na náměstí v České Lípě
- Advent s Dobranovským osad.výborem
- Adventní zpívání u Kostelíčku ve Vlčím Dole
- Mikulášská besídka- návštěva Mikuláše
- Vánoční nadílka - posezení s dětmi u stromečku, rozbalování dárků
- Pečení vánočního cukroví
- Soutěž: „O nej.sněhuláka“
- Soutěž : „Kdo nejdál dojede“
- Maškarní bál
Probouzíme jaro (březen-květen)
- Výlety do okolních luh a hájů
- Jarní pracovní sobota na školní zahradě s rodiči a dětmi
- Závody s dopravními prostředky
- Schůzka rodičů- příprava na zápis
- Pálení čarodějnic- opékání na škol.zahradě
- Zápis dětí do MŠ
- Jarní focení dětí
- Velikonoční tvoření s rodiči a dětmi
- Návštěva Městské knihovny
Se sluníčkem do světa (červen)
- Oslava Dne dětí -výlet do Kokína
- Závěrečný školní výlet
- Závěrečné vystoupení pro rodiče
- Rozloučení s předškoláky
- Noční dobrodružství
Další nabídka : nabídka a prodej knih, divadelní představení dle aktuální nabídky
Předběžný plán integrovaných témat na škol.rok 2022-23
Když zaťuká podzim
- Kouzelná školka
Já a kamarádi 3.-9.9.
Zážitky z prázdnin 12.-16.9.
Školka a domov 19.-23.9.
U nás na vesnici 26.-30.9.
- Příroda si maluje
Poznáváme podzim a jeho barvy 3.-7.10.
Plody podzimu 10.-21.10.
Lesní zvířátka 24.-28.10.
- Když padá listí
Co umí vítr a déšť 31.10.-4.11.
Pouštění draků 7.-11.11.
Moje tělo a zdraví 14.-18.11.
Co dělat, když kamarád stůně 21.-25.11.
Vánoční čas, zimní radování
- Žerty s čerty
U nás doma s Mikulášem 28.11-2.12.
Chystáme se na Vánoce 5.-9.12.
Vánoční kouzla a zvyky 12.-16.12.
Pečeme cukroví 19.-23.12.
- Pohádky z bílého pyžamka
Zima 2.-13.1.
Zimními sporty 16.-20.1.
Význam teplého oblečení 23.-27.1.
Připravujeme se k zápisu do první třídy. 30.1.-3.2.
- Objevujeme svět kolem nás
Pracovní profese 6.-10.2.
Nástroje a nářadí 13.-17.2.
Co děláme celý den a celý rok 20.-24.2.
Karneval 27.2.-3.3.
Probouzíme jaro
- Březen měsíc knihy
Kniha jako studnice moudrosti 6.-10.3.
Přichází k nám jaro 13.-24.3.
- Ententýny tralala, pojedeme do jara
Jaro – jarní květiny 27.-31.3.
Svátky jara –Velikonoce 3.-7.4.
Domácí zvířata 11.-21.4.
Pálení čarodějnic 24.-28.4.
- Když všechno kvete
Moje rodina 2.-12.5.
Jak je barevná kvetoucí příroda 15.-19.5.
Co rádi jíme 22.-26.5.
Se sluníčkem do světa
- Dobrodružství letem světem
Každý jsme jiný – multikulturní výchova 29.5.-2.6.
Planeta Země (moře, řeky, města, vesnice) 5.-9.6.
Čím cestujeme 12.-16.6.
Těšíme se na prázdniny 19.-30.6.
Úkoly vzdělávacích činností vyplývající z evaluace předcházejícího šk.roku
Pohybová oblast :
- zaměřit se na rozvíjení jemné a hrubé motoriky
- sladit pohyb s rytmem a hudbou, vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- ovládat koordinaci ruky a oka
- zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně
- mít preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě
- rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých, mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy, mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.),
- hledali jsme další možnosti k pohybovým aktivitám v budově MŠ a venku v okolí
mateřské školy a utužovat děti pravidelným pobytem venku
Jazyková oblast :
- provádět u dětí důslednou diagnostiku a logopedickou prevenci a následně doporučovat návštěvu u klinického logopeda.
- děti podporovat k lepším vyjadřovacím schopnostem a lepšímu sebevědomí v řečovém projevu
- podporovat děti k vyjádření vlastního názoru
- umět naslouchat druhým a vést rozhovor, dát najevo svoje pocity
- umět vyjadřovat své myšlenky, porozumět dotazům a umět na ně odpovídat
- povyprávět jednoduchým způsobem svoje zážitky
- umět naslouchat druhým, naučit se být tolerantní
- hrát s dětmi slovní hry, využívat grafické listy
- denně v komunitním kroužku jsme zařazovali logopedické chvilky formou dýchacích cvičení, gymnastikou mluvidel a motorikou mluvidel
Poznávací oblast :
- vytvářet u dětí vztah k místu, kde žijí a rozvíjet schopnosti vážit si života ve všech formách
- poznávat sebe sama, rozvíjení pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získávat sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
- získávání relativní citové samostatnosti,
- rozvíjet základní matematické představy, logické myšlení, koncentraci, plánování a prostorovou představivost
- děti, ale i zaměstnance MŠ podporovat k v třídění odpadu
- rozvíjet schopnosti sebeovládání
- rozvíjet tvořivosti (tvořivé myšlení, řešení problémů, sebevyjádření);
- posilovat přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování...)
- získávat schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Estetická oblast :
- dětem pravidelně nabízet rozmanité písně a básně, které děti prezentovaly rodičům při besídce
- vyjádřit výtvarně své představy
- vnímat estetické zážitky
- vnímat a uvědomovat si krásu okolí (příp. předmětů)
- kreslit plynulým a odvážným grafickým pohybem, silnějším i slabším materiálem na různě velké formáty
- graficky zaznamenávat zápěstí (uvolňování)- vertikální a horizontální linie a smyčky
- při malování správně nanášet barvu a vybírat vhodné barvy
- využívat nové techniky a přírodní materiály, svými výrobky se děti podílely na výzdobě prostor mateřské školy
- dbát na dodržování základních hygienických návyků
Pracovní oblast a grafomotorika :
- dbát na správné držení tužky a opakované procvičování
- zaměřit se na správné používání a držení příboru
- dbát na udržování své uklizené skřínky a před spaním mít své věci na židličkách přehozené a připravené k provětrání
- předškolní děti seznamovat, rozeznávat a popřípadě i psát své jméno
- barvy a geometrické tvary nadále procvičovat na předmětech a věcech kolem nás
- užívání vhodného psacího náčiní, ukázka uvolňovacích cviků – závodní dráhy,
- zapojení obou mozkových hemisfér – „křížení“
- zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.
Sociální oblast :
- pěstovat návyky společenského chování
- pozdravit, požádat, poděkovat, neskákat do řeči
- upevnit návyky společenského chování
- pozdrav, požádat si o něco, poděkovat
Průběžné vzdělávací cíle :
- navazování a upevňování kamarádských vztahů
- třídit odpadu
- rozvíjet úcty k životu ve všech jeho formách
- stále dbát o rozvoj sebeobsluhy, hygieny, socializace, pěstování morálních hodnot
- stále rozvíjet pozitivní vztah k sobě i druhým formou komunitního kroužku
- zaměřit se na začlenění dětí se sociokulturním a sociálně znevýhodněním
- pokračovat na dodržování domluvených pravidel ve třídě, respektování režimu dne
- zaměřit se, aby adaptace nových dětí proběhla plynule a nenásilně
- v komunitním kruhu se denně pozdravit a zároveň dát dětem prostor k vyprávění svých zážitků z předchozího dne
- pravidelně jsme vyžadovali návyky společenského chování