Drobečková navigace

Úvod > MŠ Dobranov > Modrá pastelka

Modrá pastelka

Třídní učitelky: Kamila Stárková, Romana Lebedová

Třídní vzdělávací program 2022/23 „SVĚT  KOLEM  NÁS"

Plán akcí 2022/23

 Když podzim zaťuká (září-listopad)

  • Informační schůzka-posezení s rodiči – školní vzdělávací program, řády školy, provoz, organizace školního roku
  • Podzimní  výlet – „Poznávání dobranovské přírody“ 
  • Podzimní pracovní sobota na školní zahradě s rodiči a dětmi
  • Podzimní fotografování
  • Dýňování

Vánoční čas, zimní radování (prosinec-únor)

  • Zdobení vánočního stromečku na náměstí v České Lípě
  • Advent s Dobranovským osad.výborem
  • Adventní zpívání u Kostelíčku ve Vlčím Dole
  • Mikulášská besídka- návštěva Mikuláše
  • Vánoční nadílka - posezení s dětmi u stromečku, rozbalování dárků 
  • Pečení vánočního cukroví
  • Soutěž: „O nej.sněhuláka“
  • Soutěž : „Kdo nejdál dojede“
  • Maškarní bál

Probouzíme jaro (březen-květen)

  • Výlety do okolních luh a hájů
  • Jarní pracovní sobota na školní zahradě s rodiči a dětmi
  • Závody s dopravními prostředky
  • Schůzka rodičů- příprava na zápis 
  • Pálení čarodějnic- opékání na škol.zahradě
  • Zápis dětí do MŠ
  • Jarní focení dětí
  • Velikonoční tvoření  s rodiči a dětmi
  • Návštěva Městské knihovny

Se sluníčkem do světa (červen)

  • Oslava Dne dětí  -výlet do Kokína
  • Závěrečný školní výlet
  • Závěrečné vystoupení pro rodiče
  • Rozloučení s předškoláky
  • Noční dobrodružství

 

Další nabídka : nabídka a prodej knih, divadelní představení dle aktuální nabídky

 

 Předběžný plán integrovaných témat na škol.rok 2022-23

 Když zaťuká podzim

  1. Kouzelná školka

Já a kamarádi  3.-9.9.

Zážitky z prázdnin 12.-16.9.

Školka a domov 19.-23.9.

U nás na vesnici 26.-30.9.

  1. Příroda si maluje

Poznáváme podzim a jeho barvy 3.-7.10.

Plody podzimu 10.-21.10.

Lesní zvířátka 24.-28.10.

  1. Když padá listí

Co umí vítr a déšť 31.10.-4.11.

Pouštění draků 7.-11.11.

Moje tělo a zdraví  14.-18.11.

Co dělat, když kamarád stůně 21.-25.11.

   

Vánoční čas, zimní radování

  1. Žerty s čerty

U nás doma s Mikulášem 28.11-2.12.

Chystáme se na Vánoce 5.-9.12.

 Vánoční kouzla a zvyky 12.-16.12.

Pečeme cukroví 19.-23.12.

  1. Pohádky z bílého pyžamka

Zima 2.-13.1.

Zimními sporty  16.-20.1.

Význam teplého oblečení  23.-27.1.

Připravujeme se k zápisu do první třídy.  30.1.-3.2.

  1. Objevujeme svět kolem nás

Pracovní profese   6.-10.2.

Nástroje a nářadí  13.-17.2.

Co děláme celý den a celý rok  20.-24.2.

Karneval 27.2.-3.3.

 

Probouzíme jaro

  1. Březen měsíc knihy

Kniha jako studnice moudrosti  6.-10.3.

Přichází k nám jaro 13.-24.3.

  1. Ententýny tralala, pojedeme do jara

Jaro – jarní květiny 27.-31.3.

Svátky jara –Velikonoce 3.-7.4.                  

Domácí zvířata  11.-21.4. 

Pálení čarodějnic  24.-28.4.

  1. Když všechno kvete

 Moje rodina   2.-12.5.

Jak je barevná kvetoucí příroda 15.-19.5.

Co rádi jíme 22.-26.5.

 

Se sluníčkem do světa

  1. Dobrodružství letem světem

Každý jsme jiný – multikulturní výchova 29.5.-2.6.

Planeta Země (moře, řeky, města, vesnice) 5.-9.6.

Čím cestujeme  12.-16.6.

Těšíme se na prázdniny 19.-30.6.

 

 Úkoly vzdělávacích činností vyplývající z evaluace předcházejícího šk.roku

Pohybová oblast :

  • zaměřit se na rozvíjení jemné a hrubé motoriky
  • sladit pohyb s rytmem a hudbou, vědomě napodobit jednoduchý  pohyb  podle  vzoru  a  přizpůsobit  jej  podle  pokynu
  • ovládat koordinaci ruky a oka
  • zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně
  • mít preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
  • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě
  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých, mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy, mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.),
  • hledali jsme další možnosti k pohybovým aktivitám v budově MŠ a venku v okolí

            mateřské školy a utužovat děti pravidelným pobytem venku

Jazyková oblast :

  • provádět u dětí důslednou diagnostiku a logopedickou prevenci a následně doporučovat návštěvu u klinického logopeda.
  • děti podporovat k lepším vyjadřovacím schopnostem a lepšímu sebevědomí v řečovém projevu
  • podporovat děti k vyjádření vlastního názoru
  • umět naslouchat druhým a vést rozhovor, dát najevo svoje pocity
  • umět vyjadřovat své myšlenky, porozumět dotazům a umět na ně odpovídat
  • povyprávět jednoduchým způsobem svoje zážitky
  • umět naslouchat druhým, naučit se být tolerantní
  • hrát s dětmi slovní hry, využívat grafické listy
  • denně v komunitním kroužku jsme zařazovali logopedické chvilky formou dýchacích cvičení, gymnastikou mluvidel a motorikou mluvidel

Poznávací oblast :

  • vytvářet u dětí vztah k místu, kde žijí a rozvíjet schopnosti vážit si života ve  všech     formách
  • poznávat sebe sama, rozvíjení pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získávat sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
  • získávání relativní citové samostatnosti,
  • rozvíjet základní matematické představy, logické myšlení, koncentraci, plánování a prostorovou představivost
  • děti, ale i zaměstnance MŠ podporovat k v třídění odpadu
  • rozvíjet schopnosti sebeovládání
  • rozvíjet tvořivosti  (tvořivé  myšlení,  řešení  problémů,  sebevyjádření);
  • posilovat přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování...)
  • získávat schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci

 Estetická oblast :

  • dětem  pravidelně  nabízet rozmanité písně a básně, které děti prezentovaly rodičům při besídce
  • vyjádřit výtvarně své představy
  • vnímat estetické zážitky
  • vnímat a uvědomovat si krásu okolí (příp. předmětů)
  • kreslit plynulým a odvážným grafickým pohybem, silnějším i slabším materiálem na různě velké formáty
  • graficky zaznamenávat zápěstí (uvolňování)- vertikální a horizontální linie a smyčky
  • při malování správně nanášet barvu a vybírat vhodné barvy
  • využívat nové techniky a přírodní materiály, svými výrobky se děti podílely na výzdobě prostor mateřské školy
  • dbát na dodržování základních hygienických návyků

Pracovní oblast a grafomotorika :

  • dbát na správné držení tužky a opakované procvičování
  • zaměřit se na správné používání a držení příboru
  • dbát na udržování své uklizené skřínky a před spaním mít své věci na židličkách přehozené a připravené k provětrání
  • předškolní děti seznamovat, rozeznávat a popřípadě i psát své jméno
  • barvy a geometrické tvary nadále procvičovat na předmětech a věcech kolem nás
  • užívání vhodného psacího náčiní, ukázka uvolňovacích cviků – závodní dráhy,
  • zapojení obou mozkových hemisfér – „křížení“
  • zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.

Sociální oblast :

  • pěstovat návyky společenského chování
  • pozdravit, požádat, poděkovat, neskákat do řeči
  • upevnit návyky společenského chování
  • pozdrav, požádat si o něco, poděkovat

Průběžné vzdělávací cíle :  

  • navazování a upevňování kamarádských vztahů
  • třídit odpadu
  • rozvíjet úcty k životu ve všech jeho formách
  • stále dbát o rozvoj sebeobsluhy, hygieny, socializace, pěstování morálních hodnot
  • stále rozvíjet pozitivní vztah k sobě i druhým formou komunitního kroužku
  • zaměřit se na začlenění dětí se sociokulturním a sociálně znevýhodněním
  • pokračovat na dodržování domluvených pravidel ve třídě, respektování režimu dne
  • zaměřit se, aby adaptace nových dětí proběhla plynule a nenásilně
  • v komunitním kruhu se denně pozdravit a zároveň dát dětem prostor k vyprávění svých zážitků z předchozího dne
  • pravidelně jsme vyžadovali návyky společenského chování