Žlutá pastelka
Třídní učitelky: Miroslava Rosová, Jana Červinková
Třídní vzdělávací program 2024/25
„Rok se sluníčky“
Naše třída bude „žlutá“, proto v novém šk. roce poplujeme jako sluníčka po obloze a náš TVP se bude jmenovat „Rok se sluníčky“. Vždyť děti jsou naše malá sluníčka a úsměv na jejich tvářích je pro nás tou největší odměnou. Třídu si rozsvítíme, vyzdobíme sluníčky, které si děti vyrobily, ať ve školce, v loňském šk. roce, nebo doma. Budeme se snažit nabídnout dětem něco nového a zajímavého. Jako sluníčka budeme plout po obloze, pozorovat svět kolem nás a jeho krásy. Budeme se učit být k sobě ohleduplní, snažit se vytvořit ve třídě prostředí plné pohody a klidu, aby se všichni cítili ve třídě spokojeně a bezpečně.
Každý bude mít ve třídě své SLUNÍČKO, svůj „úkolníček“. Opět zapojíme rodiče do spolupráce při plnění týdenních úkolů, které budeme důsledně každý týden hodnotit. Chceme, aby si rodiče všímali dění ve školce, sledovali týdenní plány, věděli, o čem si ve třídě povídáme, jaké je téma IB. Některé úkoly povedou rodiče k zamyšlení, společnému tvoření, kreslení a povídání s dětmi. Na konci šk. roku budou splněné úkoly vyhodnocené a odměněné. Čím?? Přeci sluníčkem.
Plán akcí 2024/25
dle IB - integrovaných bloků školního vdělávacího programu
Když zaťuká podzim
- Sluníčka ve školce – pasování na sluníčka, žlutý den.
- Jablíčkový den - červený.
- Podzimní vycházka do lesa – hledáme ježka Bodlinku.
- Sběr kaštanů pro lesní zvěř ve spolupráci s rodiči.
- S medvídky ve školce – navázání na pohádku Tři medvědí, medvědí den.
Vánoční čas a zimní radování
- Čertíci ve školce.
- Mikulášská nadílka v Crystalu.
- Vánoční zpívání, prezentace školky.
- Zdobení vánočního stromku - na námětí České Lípy.
- Vánoční besídka pro rodiče.
- Výstava sněhuláků.
- Bílý, modrý den - barvy zimy.
- Pohádkový karneval.
Probouzíme jaro
- Barevné dny – vítání jara.
- Velikonoce s kuřátky.
- Slet čarodějnic.
- S broučky na paloučku.
- Výlet vlakem do Zahrádek, Pekelským údolím zpět.
- Besídka ke Dni matek.
Se sluníčkem do světa
- Slavíme den dětí- sobotní akce na školní zahradě pro děti.
- Poznáváme okolí České Lípy - Okřešice, Žiznikov - rybník, Dubice.
- Do města na zmrzlinu.
- ZŠ Moskevská, tradiční akce – pohádka a výstava dětských prací.
- Výlet na závěr šk. roku.
- Táborák na ŠZ.
Ostatní akce
- Informační třídní schůzka pro rodiče.
- „Úkolníček“ – celoroční hodnocení plnění úkolů, spolupráce rodičů.
- Jiráskovo divadlo dle nabídek.
- Krejčík Honza, Crystal.
- Divadlo „Koloběžka“.
- Bubnování v kruhu.
- Fotografování – vánoční motiv a skupinová na konci šk. roku.
Plán integrovaných bloků 2024/25
Když zaťuká podzim
- Sluníčko nás vítá ve žluté pastelce.
- Se sluníčky na zahrádku – ovoce, zelenina.
- Se sluníčky do lesa – lesní zvířátka, pohádka Tři medvědi, houby.
- Zlatý podzim s ježkem Bodlinkou.
- Rozmarné počasí, Kapička u sluníček.
Vánoční čas a zimní radování
- Ohřejeme se v peklíčku.
- Když voní vánoční cukroví.
- Ledové království – když sluníčko odpočívá.
- Rozmarné počasí - co dělá Kapička v zimě.
- Se sluníčky do pohádky – karneval.
Probouzíme jaro
- Probudíme sluníčko - jaro.
- Čarujeme duhu s Kapičkou.
- S broučky na paloučku.
- Sluníčka malují velikonoce.
- Rej čarodějnic.
- Sluníčko pro maminku.
Se sluníčkem do světa
- Se sluníčky do světa – hry s dopravními prostředky, stavíme město s prvky MTU (Malé technické univerzity).
- Indiánské hrátky se sluníčky.
Úkoly vzdělávacích činností vyplývající z evaluace předcházejícího šk.roku
Pohybová:
- Nadále zařazovat PH, HPH, které si děti velmi oblíbily.
- V pohybových hrách vést děti k radostnému a pohotovému procvičování obratnosti, rychlosti a postřehu, dodržování pravidel.
- Naučit se vnímat a reagovat na hudební i rytmické doprovody, tempo, melodii a rytmus.
- Vést děti ke správnému držení těla, správné chůzi, zdokonalovat běh, skok, házení, lezení. K pohybu využívat pobyt venku v lese, na louce, na školní zahradě.
- Pravidelně, každý týden, zařazovat ranní cvičení, zdravotní cviky. Využívat tak poznatků semináře „Prevence vzniku vadného držení těla dětí v MŠ“
- Nabízet dětem pestré překážkové dráhy s využitím balančních prvků, terapeutický koberec, lano, kužely, obruče, ježky,…. Nabídka v MŠ je velmi pestrá.
Jazyková:
- Pravidelně zařazovat jazykové chvilky – gymnastiku mluvidel, artikulační a dechová cvičení – v září po diagnostice řečí zahájit logo péči v MŠ, případně doporučit návštěvu klinického logopeda.
- Rozvíjet obsahovou i gramatickou stránku řeči.
- Vést děti k samostatnému vyjadřování svých myšlenek, přání, sdělení, odpovídat na otázky, komunikovat bez zábran.
- Nabízet a využívat obrázkové dida pomůcky, rozvíjet tak slovní zásobu dětí.
Poznávací:
- Rozvíjet elementární poznatky o přírodě.
- Naučit se vnímat svět kolem nás, proměnlivost přírody, její barevnost, rozmanitost, chápat typické znaky ročního období.
- Vést děti k třídění odpadu (papír, plasty).
- Rozvíjet poznávací procesy – vnímání, paměť, představy, pozornost, myšlení, a pod…
- Naučit se využívat vlastní zkušenost v praktických situacích. Posilovat přirozené poznávací city, zvídavost, zájem, radost z objevování.
Estetická:
- Vést děti ke snaze o čistý, rytmický zpěv s pěknou artikulací.
- Zpívat s oporou o hlas dospělého či hudební nástroj.
- Nadále se věnovat rytmizaci, hře na tělo i zařazování rytmických nástrojů.
- Rozvíjet kresbu pastelkou, využívat barev, rozvíjet kresbu postavy.
- Nabízet dětem různé výtvarné techniky a materiály k rozvoji tvořivosti.
- Nadále na předmětech kolem nás procvičovat znalosti barev, nejen základních, pojmenovávat geometrické tvary.
- Vést děti k upravenosti.
Sociální:
- Zvládnout adaptaci na nové prostředí třídy, kolektiv dětí i paní učitelky.
- Naučit se být nedílnou součástí kolektivu, respektovat potřeby druhých a umět být tolerantní a přizpůsobit se.
- Reagovat na sociální kontakty druhých dětí otevřeně a zařazovat se mezi ně, navazovat a rozvíjet přátelství.
- Naučit se navázat kontakt nejen s vrstevníky, ale i s dospělými, vyřídit jednoduchý vzkaz, respektovat a naslouchat druhým, požádat o hračku, rozdělit se.
- Umět poprosit i poděkovat.
- Zvládnout sebeobsluhu při jídle, seznámit se s průběžnými svačinami. Vést děti ke správnému životnímu stylu, do jídla děti nenutit, ale působit na získání kladných stravovacích návyků. Vše ochutnat.
- Posilovat sebevědomí dítěte. Rozvíjet samostatnost, nebojácnost, opatrnost, ohleduplnost, vytrvalost, soustředěnost při různých činnostech.
- Naučit se jména i příjmení svých kamarádů, dospělých, kteří v MŠ pracují (p. učitelky, školnice, p. kuchařky….)
- Vědomě dodržovat základní pravidla chování,
- Podílet se na vytvoření třídní úmluvy a společně se snažit o dodržování jejích pravidel. Uvědomovat si důsledky svého chování.
- Seznámit se s centry ve třídě a dodržovat pravidlo pěti.
- S radostí se zapojovat do denních aktivit a ranního kruhu. Cítit se být plnohodnotným členem kolektivu.
Pracovní a grafomotorická:
- Zařazování činností k rozvíjení hrubé i jemné motoriky (manipulace, hry s korálky, kamínky, mozaikami, puzzlem, kinetický písek, pískovna a pod).
- Ve spolupráci s rodiči rozvíjet u dětí správný úchop tužky.
- Rozvíjet zručnost dětí při práci s papírem (vytrhávání, práce s lepidlem.), učit se jednoduché manipulaci s nůžkami.
- Rozvíjet u dětí polytechnické učení. Vést je ke tvořivým hrám s konstruktivními stavebnicemi, konstruovat podle fantazie i podle plánků, umět spolupracovat. Zařadit prvky MTU (malé technické univerzity).
- Být samostatný v sebeobsluze, oblékání, svlékání, uložit si věci na své místo.
Průběžné vzdělávací cíle:
-
Nadále budeme naslouchat, vnímat a vycházet z přání a potřeb dětí. Plán integrovaných bloků se může během šk. roku změnit, dotvářet, témata rozvíjet.